image description

جزئیات خبر

برنامه هایی که « ذوب » در سر دارد

برنامه هایی که « ذوب » در سر دارد

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به اهم اقدامات انجام شده طی سال گذشته از پیش بینی تحقق سود ۸۸۰ میلیاردی و صفر شدن زیان انباشته، برنامه های آتی و افزایش سرمایه ۳۶ درصدی خبر داد.

 

به گزارش «دنیای بورس»، در مجمع سالانه ذوب آهن، منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن با ارائه گزارش عملکرد سال مالی منتهی به اسفند 98 گفت:‌ سال گذشته رکورد 2 تا 6 درصدی در بخش های مختلف از جمله ثبت رکورد تولید روزانه دو کوره با 9.6 هزار تن، تولید ماهانه 244 هزار تن و تولید سالانه کک با 1.2 میلیون تن اتفاق افتاد. کک مهمترین بخش قیمت تمام شده شرکت در بحث انرژی است در حالی که دیگر فولادسازان از گاز استفاده می کنند اما ذوب آهن به دلیل روش تولید کوره بلند ناچار به استفاده از کک است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود کمی و کیفی در زغال سنگ و کمبود کک ناچار به واردات هستیم که مجموع آنها 50 درصد قیمت تمام شده ذوب آهن را در برمی گیرد، افزود: در این حوزه عدد 512 کیلو به ازای هر تن چدن را در سال 98 به 510 کیلو رساندیم و امید می رود در سال جاری این روند کاهشی ادامه یابد.

استفاده آزمایشی از پروژه PCI

این مقام مسئول با اشاره به روند آزمایشی پروژه PCI به عنوان یکی از پروژه های اقتصادی ادامه داد: قرار بود بهره برداری رسمی از این پروژه در فروردین سال جاری با حضور رئیس جمهور انجام شود که به دلیل شرایط موجود این اتفاق رخ نداد اما امروز شرکت از این پروژه استفاده آزمایشی می کند. اگر کوره شماره یک در مدار قرار گیرد بطور حتم موجب کاهش مصرف کک در ذوب آهن خواهد شد.

یزدی زاده یکی از متغیر های مهم صنعت فولاد را تولید سرانه این محصول عنوان کرد و گفت: میزان تولید ذوب آهن در سال 97 به ازای هر نفر 161 تن بود که این عدد در سال 98 به 174 تن رسید و پیش بینی می شود در سال جاری با جهش تولید و راه اندازی کوره شماره یک به 199 تن به ازای هر نفر برسد که این حاصل دو اقدام از جمله افزایش تولید و دیگری خروجی شرکت است و در عمل جهش تولید در این شرکت محقق می شود .

پیش بینی تحقق سود 880 میلیاردی و صفر شدن زیان

وی با اشاره به ثبت رکورد صادرات در سال گذشته با 1.1 میلیون تن محصول اضافه کرد: این میزان صادرات معادل 50 درصد محصولات اصلی است. تثبیت سودآوری را در سال گذشته شاهد بودیم، سال جاری عدد 753 میلیارد تومان را در مقایسه با 746 میلیارد تومان سال گذشته شاهد بودیم و پیش بینی می شود این روند برای سال 99 بیش از 880 میلیارد تومان باشد. اگر این عدد تحقق یابد، می توان زیان انباشته شده را به صفر رسانده و سال آینده سود توزیع کنیم. در سال 98 شاهد کاهش بیش از 700 میلیارد تومانی زیان انباشته بودیم و امیدواریم این روند در سال 99 به 351 میلیارد تومان کاهش یابد.

مدیرعامل ذوب آهن با بیان اینکه در سال 98 نسبت به سال 97 شاهد رشد 57 درصدی هزینه های مواد اولیه بودیم، توضیح داد: رشد هزینه ها در حالی بود که رشد فروش شرکت 28 درصد رقم خورد و این یکی از دلایل نرسیدن به سود عملیاتی مناسب همانند سال 97 بود. رشد 57 درصدی قیمت زغال و همچنین نرخ افزایشی تورم و ... موجب رشد هزینه های تولید شده است.

یزدی زاده با بیان اینکه ذوب آهن در بحث فروش با محدودیت هایی در فروش محصولات در بورس کالا مواجه شد، تاکید کرد: در این شرایط به سود قابل پیش بینی دست نیافتیم برآورد سود از دست رفته 800 میلیارد تومان بوده است. همچنین برخی اموال صندوق و دارایی های صندوق فولاد معادل مطالبات ذوب آهن توقیف شده که اکنون در فرایند بررسی است تا به مطالبات برسیم و سود سهامداران نیز حفظ شود.

چالش های پیش رو

وی به چالش های پیش رو اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل کمبود مواد آهن دار است اما با رویکرد جدید وزارت صنعت روند خام فروشی رو به کاهش است و با تدابیر صورت گرفته قرار است پیش از صادرات ابتدا نظر تولیدکنندگان داخلی جلب شود. با ترجیح معادن به تبدیل سنگ آهن به کنسانتره و گندله  امروز با کمبود سنگ آهن درشت دانه مواجه هستیم. از سوی دیگر برخی صنایع بالادستی همچون گل گهر و چادرملو به تولید فولاد روی آورده اند و در این شرایط آنها تامین مواد اولیه را در اولویت قرار داده اند.

این مقام مسئول با اشاره به تحریم واردات کک و زغال سنگ و صادرات فولاد افزود: برهم خوردن تعادل زنجیره تولید به روش کوره بلند از جمله چالش های ذوب آهن است. در حال حاضر این شرکت 10 درصد تولید فولاد را برعهده دارد که روش تولید آن به روش کوره بلند است و 90 درصد دیگر فولاد سازان به روش احیای مستقیم تولید دارند. ذوب آهن همانند دیگر فولادسازان از یارانه انرژی برخودار نیست، طبق آخرین برآورد این شرکت به ازای هر کیلو تولید محصول 1050 تومان از یارانه انرژی بی بهره است.

برنامه های آتی و مقابله با چالش ها

یزدی زاده عدم بهره مندی نیروگاه های شرکت از گاز، کمبود منابع نقدی جهت توسعه پروژه ها، پایین بودن سرمایه در گردش، بالا بودن هزینه های مالی شرکت، اصلاح ساختار سازمانی و تنگناهای ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا را از دیگر چالش های ذوب آهن عنوان کرد و درخصوص برنامه مقابله با چالش ها گفت: شرکت به دنبال خرید معادن زغال سنگ و سنگ آهن است و اقداماتی نیز صورت گرفته است.تمدید مجوز هیات وزیران در عرضه 1.75 میلیون تن سنگ آهن، ارائه برنامه تامین کامل مواد اولیه و پیشنهاد آن به وزارت صنعت از مهمترین برنامه ها است.

وی ادامه داد: اصلاح قراردادهای خرید از کوتاه به بلند مدت، مشارکت با شرکت های زیرمجموعه شستا در تمام زمینه ها، استفاده از تجارب قبلی برای دور زدن تحریم ها، بکارگیری روش های جدید خرید همچون تهاتر جهت کاهش هزینه های نقل و انتقال و ریسک، استفاده از ظرفیت هم افزایی در وزارت کار و صنعت، خرید برق از بورس انرژی، واگذاری نیروگاه های شرکت و تمرکز بر روی تولید جهت کاهش هزینه ها، واگذاری سهام شرکت های زیرمجموعه، انتشار اوراق مرابحه و ... از دیگر برنامه ها ذوب آهن در سال جاری است.

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به راه اندازی کوره بلند شماره یک تصریح کرد: با وجود کمبودهای بسیار در آستانه راه اندازی کوره بلند شماره یک هستیم اما مهمترین بحث آن تامین پایدار مواد اولیه آن است که با برنامه ریزی وزارت صنعت به زودی شاهد راه اندازی آن خواهیم بود.

برنامه افزایش سرمایه 36 درصدی

یزدی زاده با اشاره به برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی گفت: موافقت ضمنی سهامدار عمده برای افزایش سرمایه 36 درصدی معادل 2.2 هزار میلیارد تومانی را برای تهاتر اصل مطالبات سهامدارعمده(سازمان تامین اجتماعی) اخذ کرده و به دنبال ابلاغ آن هستیم تا با تفاوت هزار میلیاردی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی در جهت تامین مواد اولیه یا سرمایه در گردش یا اجرای پروژه های توسعه ای رقم زده شود.

فروش املاک و دارایی ها

وی درباره فروش املاک و دارایی ها نیز توضیح داد: نخستین سری املاک مازاد تا ماه آینده به مزایده گذاشته خواهد شد البته سال گذشته 70 میلیارد تومان و طی سه ماه نخست سال جاری 15 میلیارد تومان املاک مازاد فروخته شده است.

در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت های مالی تصویب  و با توجه به اینکه "ذوب" سود انباشته ای نداشت، تقسیم سودی بین سهامداران صورت نگرفت. همچنین اعضای قبلی هیات مدیره شامل سرمایه گذاری صدر تامین، شرکت پویش بازرگان، فرآورده های نسوز ایران، توسعه معادن پارس تامین و سرمایه گذاری صبا تامین به اتفاق آرا به عنوان اعضای هیات مدیره جدید به مدت دو سال انتخاب شدند.

با ما در تماس باشید

image description