image description

جزئیات خبر

فاز دوم « کاوه » به بهره برداری رسید

فاز دوم « کاوه » به بهره برداری رسید

فاز ۲ فولاد کاوه جنوب کیش در شرایط تحریمی به ثمر نشست.

 

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: فاز ۲ فولاد کاوه جنوب کیش در سخت‌ترین شرایط تحریمی و با تکیه بر توان متخصصان داخلی به ثمر نشست. اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح فاز دوم فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با تاکید بر اینکه باید از مشکلات، فرصت‌های بزرگی را برای پیشرفت کشور به‌وجود بیاوریم، گفت: همه باید از فعالیت بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی پشتیبانی کنیم تا از درون بحران و تحریم، فرصت‌های بی‌نظیری برای افزایش تولید، صادرات و اشتغال ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: در سه ماه اول امسال شاهد رشد ۵/ ۲درصدی در بخش صنعت هستیم، این در حالی است که اکثر کشورهای پیشرفته جهان صرفا به خاطر مواجه شدن با پدیده کرونا با رشد‌های منفی اقتصادی روبه‌رو هستند.

وی افزود: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که اگر نفت ایران را تحریم کنند و جلوی صادرات آن را بگیرند، می‌توانند در روند صادرات و واردات کشورمان اخلال ایجاد کنند. این در حالی است که با دوراندیشی در سال ٩٨ توانستیم حدود ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم و نیازهای ضروری کشور را تامین کنیم؛ بدون تردید اگر امسال هم پدیده کرونا وجود نداشت حتما رقم این صادرات افزایش پیدا می‌کرد.

جهانگیری با تاکید بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات در چرخه اقتصاد کشور گفت: صادراتی برای کشور مهم است که ارز حاصل از آن در چرخه اقتصادی به‌کار گرفته شود و زمانی صادرات، ارزشمند است که ارز حاصل از صادرات را در مسیر تامین نیازهای کشور قرار دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: نهادهای عمومی‌و شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاری بانکی از جمله مجموعه‌هایی هستند که در شرایط فعلی باید مورد حمایت قرار بگیرند، از این‌رو تیم اقتصادی دولت باید سازوکار دقیقی تدوین کند که بخش خصوصی و نهادهای عمومی ‌به عرصه سرمایه‌گذاری وارد شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های کشورمان در حوزه تولید فولاد اظهار کرد: امروز ۶۵ درصد فولاد خاورمیانه در ایران تولید می‌شود و جزو ده کشور اول تولیدکننده فولاد در سطح جهان هستیم و چنانچه ظرفیت بالقوه ۵۵ میلیون تن هم فعال شود، می‌توانیم بخش مهمی ‌از صادرات کشور را به فولاد اختصاص دهیم.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس  نیز در مراسم افتتاح فاز ۲ فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با اشاره به موفقیت بزرگ صنعت فولاد ایران در شرایط سخت تحریم‌ها گفت: در وضعیت  بدعهدی طرف‌های خارجی و تحت سخت‌ترین تحریم‌ها، نیروهای متخصص ایرانی توانستند بدون حضور حتی یک متخصص خارجی، احداث فاز ۲ فولاد کاوه جنوب کیش را تکمیل کنند.

محمد اتابک تاکید کرد: فاز ۲ فولاد کاوه جنوب کیش در سال جهش تولید و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به بهره‌برداری رسید و این در شرایطی است که برای نخستین بار در کشور یک خط تولید فولاد به صورت کامل به دست متخصصان ایرانی انجام شد.

بر اساس این گزارش، فاز ۲ فولاد کاوه که با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید، این پروژه  به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان است که به دست متخصصان داخلی وارد مدار تولید می‌شود و ۲/ ۱ میلیون تن به ظرفیت تولید شمش فولادی در کشور اضافه می‌کند. با راه‌اندازی فاز ۲ این شرکت، سهم فولاد کاوه در تولید فولاد به حدود ۱۰ درصد تولید کشور خواهد رسید و رتبه این شرکت از رده ۷ به ۴ در میان تولیدکنندگان فولاد ایران ارتقا می‌یابد.

رئیس بنیاد مستضعفان نیز در این مراسم  با تاکید بر موضوع ارزآوری شرکت فولاد کاوه جنوب کیش برای کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که با بهره‌برداری از فاز ۲، این شرکت بتواند تا پایان سال بیش از ۴۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد.

با ما در تماس باشید

image description