image description

جزئیات خبر

تولید نفت اوپک افزایش یافت

تولید نفت اوپک افزایش یافت

بنا بر یافته های نظرسنجی رویترز، با توافق اعضای اوپک پلاس برای تسهیل محدودیت عرضه، تولید نفت اوپک در ژانویه برای هفتمین ماه متوالی رشد کرد.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که متشکل از ۱۳ کشور عضو است، در ژانویه ۲۵.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۶۰ هزار بشکه در روز بالاتر از دسامبر بود.

اعضای گروه اوپک پلاس که متشکل از اوپک و متحدانش شامل روسیه است، برای افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز از اول ژانویه توافق کردند اما به دلیل نگرانی از کندی روند احیای تقاضا، سطح تولیدشان را در فوریه تقریبا ثابت نگه خواهند داشت. پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس کمک کرد قیمت نفت ابتدای امسال به بالای ۵۷ دلار در هر بشکه صعود کند که بالاترین قیمت در ۱۱ ماه گذشته بود.

یک نماینده اوپک گفت: افزایش تولید با توجه به سقف تولید بالاتر در ژانویه، طبیعی است.

بزرگترین افزایش تولید در ژانویه مربوط به عربستان سعودی و عراق بود که بزرگترین تولیدکنندگان این گروه هستند و سهمیه تولید بالاتری دارند. عراق تقریبا کل کاهش تولیدی که متعهد شده بود را انجام داده است.

از افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز که برای ژانویه تصویب شد، سهم اوپک ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. این گروه بیش از نیمی از این افزایش را انجام داد که به معنای نرخ پایبندی ۱۰۳ درصدی به کاهش تولید در ژانویه در مقایسه با نرخ ۹۹ درصد در دسامبر است.

سومین افزایش تولید بزرگ در میان اعضای اوپک مربوط به ایران بود که از شرکت در پیمان محدودیت عرضه معاف شده و امیدوار است صادراتش را در ماههای آینده افزایش دهد. صادرات نفت ایران که از تشدید تحریمهای نفتی در دوران ترامپ متاثر شد، در سه ماه چهارم روند رو به بهبودی داشت.

در میان کشورهایی که تولید پایینتری داشتند، بزرگترین کاهش تولید در نیجریه مشاهده شد که برای صادرات نفت Qua Iboe وضعیت اضطراری اعلام شد.

بر اساس گزارش رویترز، لیبی که از مشارکت در کاهش تولید معاف شده است هم در پی محاصره موقت بعضی از بنادر توسط نیروهای مسلح، نفت کمتری تولید کرد. احیای تولید این کشور در سال ۲۰۲۰ به بالاتر رفتن تولید اوپک منجر شد.

نظرسنجی رویترز برای رصد عرضه نفت به بازار انجام می گیرد و بر مبنای اطلاعات کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، اطلاعات رفینیتیو آیکان، شرکتهای رهگیری نفتکشها مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع آگاه در شرکتهای نفتی، اوپک و موسسات مشاوره انرژی است.

با ما در تماس باشید

image description