image description

جزئیات خبر

عرضه اولیه های فروردین ۱۴۰۰ ؛ یک اَبَرپالایشگاه در میان گزینه‌ها

عرضه اولیه های فروردین ۱۴۰۰ ؛ یک اَبَرپالایشگاه در میان گزینه‌ها

بورس با روندی که در سال ۹۹ طی کرد بخشی از جذابیت خود را که سال‌ها سهامداران و سرمایه گذاران را به این بازار دلگرم کرده بود از دست داد. این جذابیت، عرضه‌های اولیه بورس بودند که در نیمه اول سال ۹۹ به دلیل شرایط خاص بازار با استقبال بیش از ۵ میلیون متقاضی روبرو می‌شد، اما بعد از ریزش‌ها و زیان‌های بازار سهام، متقاضیان مشارکت در عرضه اولیه نیز با ریزش شدید مواجه شدند.

مشارکت کنندگان در عرضه‌های ۱۴۰۰ هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند

با این شرایط سرمایه گذاران بورسی با دیدگاهی جدید به استقبال سال ۱۴۰۰ و عرضه اولیه‌های این سال خواهند رفت. به نظر می‌رسد سرمایه گذاران بازار سرمایه در سال جدید به صورت هوشمندانه تری به مشارکت در عرضه‌های اولیه اقدام کنند.

 

در نتیجه اگر عرضه‌های اولیه فروردین ماه با عرضه سهام شرکت‌های کوچک و با قیمت‌های سهام بالا انجام شود انتظار نمی‌رود عرضه‌های سال ۱۴۰۰ با استقبال قابل توجه آغاز شود.

در واقع سرمایه‌گذاران بورس انتظار دارند اولین عرضه اولیه‌های سال جدید عرضه‌های بزرگ مقیاس باشند که در قیمت‌گذاری سهام آن‌ها نیز سود سهامداران درنظر گرفته شده باشد و قیمت گذاری‌ها به صورتی نباشد که با توجه به شرایط بورس، ریسک متوجه سهامداران کند.

گزینه‌های مهم عرضه در فروردین ۱۴۰۰

در میان گزینه‌های احتمالی که برای عرضه اولیه در فروردین ماه ۱۴۰۰ نامزد هستند نام شرکت‌هایی همچون ستاره خلیج فارس، پتروشیمی الوند، حمل و نقل ریلی رجا، تامین‌سرمایه تمدن، صنایع غذایی کورش، فروشگاه شهروند، تپسی، باشگاه‌های پرسولیس و استقلال به چشم می‌خورند که در میان آن‌ها پالایشگاه ستاره خلیج فارس را می‌توان بهترین گزینه برای عرضه دانست.

این پالایشگاه از شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو به شمار می‌رود و از بدهی ارزی به عنوان مانع اصلی واگذاری سهام آن یاد شده است. با توجه به این که پالایشگاه ستاره از پائیز ۹۹ تاکنون در حال طی کردن مراحل مقدماتی عرضه است به نظر می‌رسد موانع پذیرش این پالایشگاه در بورس تاکنون به پایان رسیده باشد و عرضه اولیه سهام آن مشروط به تصمیم مسئولان بازار سهام و وضعیت این بازار است./ اقتصاد24

با ما در تماس باشید

image description