image description

جزئیات خبر

بزرگترین عرضه اولیه امسال ارزش خرید دارد؟

بزرگترین عرضه اولیه امسال ارزش خرید دارد؟

روز چهارشنبه دو عرضه اولیه انجام خواهد شد که یکی از این دو عرضه اولیه مربوط به نماد فجهان است. آیا این نماد که بزرگترین عرضه اولیه سال جاری لقب گرفته است، ارزش خرید دارد؟
 

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) با سرمایه ۴۰.۰۰۰ میلیارد ریالی فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات فولادی از جمله آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه یک میلیون تن در سال ۱۳۸۸ آغاز نموده است.
 

موقعیت مکانی عالی فجهان

 
با توجه به موقعیت مکانی و نزدیکی به مجتمع سنگ آهن گلگهر، قرار داشتن در مرکز اتصال شاهراه‌های ارتباطی جاده‌ای چهار استان و همچنین نزدیک بودن به آب‌های آزاد خلیج فارس، وجود راه آهن سراسری و منطقه ویژه آزاد تجاری و اقتصادی، یکی از توجیه پذیرترین مناطق کشور جهت سرمایه گذاری و احداث کارخانه‌های مادر در زمینه مس، آهن، سنگ‌های معدنی و ساختمانی و مهمتر از همه فولاد و صنایع فولادسازی و تهیه کنسانتره سنگ آهن و گندله سازی، کارخانه احیاء مستقیم، شمش فولادی و... بوده و به سبب شرایط مناسب منطقه‌ای و دارا بودن ذخائر عظیم سنگ آهن، در آینده به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید فولاد در ایران و در خاورمیانه شناخته خواهد شد.


 

محصولات فجهان چیست؟

 

محصولات شرکت شامل آهن اسفنجی به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن، بریکت سرد به ظرفیت ۵۴ هزار تن، شمش فولاد بلیت به ظرفیت اسمی ۱ میلیون تن، میلگرد آجدار به ظرفیت ۳۳۰ هزار تن وگاز‌های صنعتی به ظرفیت ۲۵ هزار تن در سال می‌باشد.

 

جایگاه شرکت از لحاظ تولید کجاست؟

 
 

جایگاه شرکت از منظر تولید آهن اسفنجی در رتبه نهم و دارای سهم ۳ درصدی، در شمش فولادی در رتبه هشتم و دارای سهم ۳ درصدی و در تولید میلگرد در رتبه ششم و دارای سهم ۷ درصدی در صنعت را دارا می‌باشد.
 

سهامداران اصلی شرکت فجهان کدام شرکت ها هستند؟

 

سهامداران اصلی شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان شرکت صنعتی و معدنی گل گهر با ۵۰.۸ درصد، صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران با ۳۰.۵۷ درصد، شرکت صنایع ملی مس ایران با ۱۲ درصد و سایر سهامداران با ۶.۶۳ درصد می‌باشند.
 

عملکرد مالی ۳ ماهه فجهان چگونه بوده است؟

 

بر اساس گزارش ۳ ماهه شرکت درآمد‌های عملیاتی شرکت در ۳ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه ۲۶۰ درصد رشد داشته و به ۲۸.۱۲۳.۱۶۱ میلیون ریال رسیده است.

بهای تمام شده نیز رشدی ۲۴۹ درصدی داشته و به ۱۹.۹۸۷.۰۳۵ میلیون ریال رسیده که منجر به سود ناخالص ۸.۱۲۶.۱۲۶ میلیون ریال شده است.

هزینه‌های مالی شرکت نیز کاهشی ۴۳ درصدی را تجربه کرده است. در مجموع در سود خالص شرکت رشد بسیار خوب ۹۴۳ درصدی را نسبت به دوره مشابه تجربه کرده و با ۷.۶۶۶.۸۱۹ میلیون ریال به ازای هر سهم سودی ۱۹۲ ریالی را در ۳ ماهه ساخته است.

شایان ذکر است که سود سال ۱۳۹۹ شرکت ۴۱۱ ریال بوده است.

طرح‌های توسعه‌ای شرکت:

 احداث کارخانه احیای مستقیم مگامدول جهت تولید آهن اسفنجی.

 احداث کارخانه احیاء (فاز دوم).

 طرح احداث کارخانه ذوب و ریخته گری مستقیم (فاز دوم).

 پروژه‌های واحد‌های جانبی و به سازی فولاد سازی شماره یک.

 احداث تولید خط کلاف.

 طرح تولیدی فولاد آلیاژی Alloy Stee.

 پروژه‌های زیر ساخت (تکمیلی واحد‌های ذوب و احیاء و بردسیر).
 


عملکرد ۵ ماهه فجهان زیر ذره بین

 
فروش ریالی شرکت در مرداد ماه ۴.۷۷۹ میلیارد ریال بوده است. در مجموع فروش ۵ ماهه شرکت در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۸.۳۰۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به فروش ۳۰.۰۹۷ میلیارد ریالی دوره مشابه در سال ۱۳۹۹ از رشد ۲۷ درصدی بر خوردار بوده است. با توجه به کاهش در تولید و فروش مقداری شرکت، افزایش در فروش ریالی به علت افزایش در نرخ محصولات شرکت بوده است.

در حوزه تولید، مرداد ماه تولید شرکت ۱۴۳.۸۲۴ تن بوده و در مجموع ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ تولید کل شرکت به ۸۷۲.۵۸۱ تن رسیده که کاهشی ۸ درصدی نسبت به دوره مشابه داشته است. شرکت در دوره مشابه سال گذشته تولید ۹۴۱.۵۱۴ تن را به ثبت رسانده است.

در حوزه فروش مقداری، شرکت در مرداد ماه فروش ۳۵.۰۰۵ تن را به ثبت رسانده و در مجموع ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ فروش شرکت به ۳۰۸.۰۷۵ تن رسیده که نسبت به فروش ۳۹۴.۷۳۲ تن در دوره مشابه در سال ۱۳۹۹، کاهشی ۲۸ درصدی داشته است./ نبض بورس


 

با ما در تماس باشید

image description